Sunday, March 10, 2013

Bila Anak DEMAM???

Mesti ramai kat luar sana..terutamanya para ibu..risau dan gelabah bilamana anak demam pada suhu 37'c kan...mau ta risau..dia la pengarang jantung hati kita...betul tak???

Saya pun tergolong dengan ibu-ibu semua...bila anak demam je mesti risau tak tentu hala..tapi si suami..relex je kan...tapi dalam hati kita tak tahu..yang suami kita pun risau tau..jangan salah sangka...^__^ 

Sedari saya lepas habis pantang..saya bermula dengan set budget penyusuan..sebab keserasian badan tu penting kan...bila saya serasi dan semua makin HOT dalam diri saya..apa lagi..saya terus menjadi pengedar SAH Shaklee...semua saya "jatuh cinta" ..ops..lari tajuk..hihihi....ok berbalik semula bila anak demam..saya suka guna basic-H ni tau.kenapa??? sebab multi used orang cakap...memula tak percaya...tapi bila da beli dan mencuba sendiri...waa...memang suprb tau...rasiah saya  BASIC-H . Apa tu??? haa...tiada lagi rasiah untuk semua... ^__^

haa...ni dia BASIC -H

KELEBIHAN dan KEGUNAAN ..jangan risau..saya share juga untuk semua...


#KEGUNAANCARA
1Mencuci & membersih sayur-sayuran dan buah-buahan daripada racun & bahan kimiaIsikan air ke dalam besen dan masukkan 5 titik basic-h. Biarkan selama 5 – 10 minit
2Mencuci & membersih ikan, ayam & daging & makanan laut daripada bahan awetIsikan air ke dalam besen dan masukkan 2-3 titik basic-h. Biarkan selama 5 – 10 minit
3Mencuci & membersih makanan basah spt. Mee kuning, kuehtiau dsbnya daripada bahan awetIsikan air ke dalam besen dan masukkan 2-3 titik basic-h. Biarkan selama 5 – 10 minit
4Mencuci & membersih tempat dan peralatan memasak (terutama yang berminyak)Isikan air ke dalam baldi dan masukkan satu sudu teh basic-h dan gunakan untuk mencuci peralatan memasak
5Mencuci & membersih bilik air, tandas, tangki, sinki, cermin tingkap, rak buku, almari dsbnyaIsikan air ke dalam baldi dan masukkan satu sudu teh basic-h kemudian mopkan atau lapkan tempat yang hendak dibersihkankecuali bilik air dan tandas perlu diberus
6Mencuci badan, tangan dan kaki daripada daki kotoran, pijar lada, dakwat marker pen, minyak dsbnyaBasahkan tangan dengan air kemudian tuangkan 2-3 titik kemudian digosok-gosok serta bilas
7Mencuci & membersih lantai serta alat permainanIsikan air ke dalam baldi dan masukkan satu sudu teh basic-h kemudian cuci alat mainan dan dibilas manakala cucian lantai tidak perlu dibilas selepas lantai dimop kerana ia mudah kering dan tidak melicinkan lantai
8Menanggalkan gula-gula getah pada baju dsbnyaTitikkan 5 titik di sebelah belakang baju yang terkena gula getah kemudian digosok-gosok hingga tertanggal
9Mengasah pisauTitikkan 4-5 titik pada pisau dan asah pisau seperti biasa sehingga tajam
10Membersih dakwat pen pada tangan, baju dsbnyaTitikkan 4-5 titik di tempat terkena dakwat, digosok dan kemudian dibilas

UNTUK KECEMASAN  -->> Ni dia bila anak demam saya suka sangat ..sampai anak tau saya gunakan untuk dia demam..tak demam pun dia suka sangat 


#KEGUNAANCARA
1Menghapuskan kutu di atas kepalaBasahkan rambut dan ambil 10 titik basic-h dan lumurkan ke atas kepala dan ratakan. Setelah selesai balutkan kepala dengan kain tuala bersih dan biarkan selama 10-15 minit barulah dibilas
2Terkena minyak, air panas atau melecur terkena benda panasSapukan terus basic-h ke atas tempat yang terkena tadi dan kulit tidak akan menggelembung atau melecur bahkan akan rasa sejuk.
3Menghindarkan & membunuh serangga seperti lipas, nyamuk, semut, lalat dsbnyaTuangkan 4-5 titik basic-h ke dalam botol semburan bunga yang dicampur air kemudian goncang dan semburkan kepada serangga
4Demam panas (sebelum berjumpa doctor)Tuangkan 4-5 titik basic-h ke dalam besen kecil yang mengandungi air.Kemudian sapukan atau lumurkan ke seluruh badan dan kepala.
5Sakit gigiMasukkan 4-5 titik basic-h ke dalam cawan yang dicampur air kemudian kumur. Sekiranya sakit pada gigi berlubang titikkan 2-3 basic-h pada kapas dan letakkan pada tempat yang sakit.
6Gatal-gatal pada badan atau miang (masalah kulit)Tuangkan 4-5 titik ke dalam gayung. Kemudian gosokkan ke seluruh tempat gatal dengan menggunakan span mandian dan dibilas.
7Ulser dan mulut berbauTuangkan 4-5 titik ke dalam gelas kemudian kumur (sekerap mungkin)
8Penyubur tanaman dan penggembur tanahAir lebihan cucian basic-h boleh disiram pada pokok bunga dan tanaman lain untuk membantu kesegaran dan kesuburan.
9Menghilangkan karat dan daki pada barang kemas, jam tangan dsbnyaTuangkan 4-5 titik basic-h ke dalam mangkuk kecil kemudian rendamkan dan biarkan selama 15-30 minit, karat dan daki akan tanggal serta kelihatan kilat seperti baru.

Haaaa...macam-macam kan leh guna tentang BASIC -H ni...suka saya ada basic-H ni kat umah..mommies semua boleh tau letak sebotol ni kat rumah..sangat jimat dan PENTING.. ^__^ 


Dan dengan senang hati..saya sentiasa berkongsi ceritera dengan ibu-ibu semua...boleh je cari saya kat blog# fb # whatsapp # call # sms

1. LIKE fanpage  | Kedai Vitamin  |

    (anda mungkin bertuah memenangi hadiah dari saya dengan hanya perlu LIKE sahaja)

2. PM saya di fb | Linz Shopee  |

3. SMS/ Whatsapp saya | 017-5836865 |
4. Email | admin@ibuvitaminshop.com  | dinzlin@ymail.com |


credit point to Hadhatina 

No comments:

Post a Comment