Friday, December 21, 2012

CHECK LIST BERJAYA DALAM DUNIA PENYUSUAN

Waaaa..rasa dalam tak post ttg check list yg PENTING dalam dunia penyusuan ni....haaaa....lin lagi 2bulan akan pegang PHD dalam penyusuan "little hero" lin ni....Alhamdulilah sangat...kejayaan ni bukan mudah..TAPI menjadi MUDAH kalu kita fahami dan dalami dgn lebih mendalam....




Benarlah kata orang...untuk berjaya perlu selalu muhasabah diri agar kita dapat memperbaiki diri dari yang baik kepada yang lebih baik.

Untuk menjayakan penyusuan dengan cemerlang, marilah sama2 kita muhasabah setiap perkara berikut agar kejayaan dapat dikecapi dengan penuh kemanisan:

1. Solat 5 waktu tidak diabaikan atau dilengahkan ATAU doa bagi non-muslim.

Apa kaitan solat atau doa dengan penyusuan? Sangat penting kerana solat atau doa itulah yang menghubungkan makhluk dengan pencipta. Ini juga menandakan bahawa makhluk itu sangat bergantung kepada pencipta. Dengan izinNya jualah segala nikmat dikecapi. Begitu juga dengan penyusuan, ia akan lebih manis apabila kita dekat denganNya. Segala susah senang kita , kita akan yakin bahawa Dia tidak akan menghampakan kita. Keyakinan yang kuat adalah hasil hubungan kita dengan pencipta. Susu yang keluar dari tubuh si ibu adalah atas keizinan Yang Esa jua. Solat atau doa adalah sebagai tanda kita bersyukur....janjiNya, barang siapa yang bersyukur akan ditambahkan nikmat ke atasnya dan barang siapa yang kufur azab Nya amatlah keras. Bagi Muslim, solat sunat dan zikir2 sangat membantu menjayakan apa yang diusahakan.
Hubungan sesama makhluk juga tidak boleh dipandang remeh bermaksud hubungan suami isteri, ahli keluarga dan jiran tetangga sangat perlu dijaga.

2. Menjaga pemakanan 

Menjaga pemakanan termasuklah dengan pengambilan air yang selari dengan keperluan tubuh. Ibu yang menyusukan anaknya perlu memastikan pengambilan makanan hariannya mengandungi semua zat yang lengkap dan diperlukan oleh si anak yang menyusu tadi. Pengambilan supplement adalah sebagai satu alternatif yang boleh dilakukan oleh si ibu seandainya pengambilan makanan sehariannya tidak seimbang. 

Pentingkah makanan yang seimbang?
Makanan yang seimbang dan lengkap dengan zat yang diperlukan sangat penting dalam memastikan badan si ibu sihat dan terus dapat menghasilkan susu dengan baik. Pengambilan makanan yang tidak seimbang boleh menyebabkan si ibu mudah letih, moody, stress dan seterusnya memberi kesan ke atas penghasilan susuibu. Kesan jangka panjang yang akan dialami oleh si ibu yang tidak menjaga pemakanan  ialah sakit pinggang, sakit belakang, tumit kaki yang keras, muka yang kusam, keguguran rambut yang teruk dan wajah nampak kelihatan pucat dan masalah kedinginan terhadap keperluan seks.
Penyusuan memerlukan vitamin B yang lengkap serta galian yang diperlukan demi memastikan badan si ibu tidak mudah letih dan sentiasa bertenaga. Kekurangan zat dalam pengambilan makanan seharian boleh menyebabkan si ibu mudah pengsan atau pitam.Jika anda seorang yang mudah penat, kuat cemburu, mudah marah, mudah merajuk, mudah naik angin maka ini menandakan badan anda memerlukan vitamin B yang lengkap melebihi dari orang normal. Ini disebabkan zat dalam badan yang diserap untuk menghasilkan susu tidak diganti dengan kadar yang betul.
Vitamin B boleh didapatkan melalui pisang, kuning telur, bijiri, keju dan yougurt.


3. Kekerapan penyusuan.

Bagi ibu yang tidak bekerja mungkin tidak punya banyak masalah untuk memastikan kekerapan penyusuan namun bagi ibu yang bekerjaya serta ibu yang exclusively pumping memerlukan disiplin yang ketat dalam jadual pengepaman. Perlu diingat: KEKERAPAN MENYUSU AKAN MENGHASILKAN LEBIH BANYAK SUSU. Maka bagi ibu2 yang mengepam pastikan kalian punya jadual mengepam yang tetap dan disiplin. Makanlah dengan banyak hatta ditambah dengan supplement tetapi jika proses stimulasi(melalui hisapan ataupun mengepam) tidak berlaku maka ransangan untuk badan menghasilkan susu dengan banyak
tidak akan berlaku.


4. Fikiran yang Positif.

Pentingkah fikiran yang positif ? Bagi diri ibu...penting dan sangat membantu seseorang untuk mencapai kejayaan dalam apa yang di usahakannya. Fikirkan boleh, pasti boleh. Ianya juga dikatakan satu doa dan apa yang kita fikirkan akan membuatkan satu aura baik yang pada persekitaran kita. Cuba jauhkan fikiran yang negatif dan perasaan pra sangka.Ianya boleh menyebabkan seseorang itu mempunyai aura yang gelap. Mudah putus asa adalah disebabkan pengambilan makanan seharian yang kurang vitamin B. Maka jika anda ialah seorang yang mudah marah, mudah penat , mudah putus asa berpunca dari pengambilan makanan yang tidak seimbang. Fikiran positif akan lahir dengan cukup doa, usaha menjaga pemakanan dan pengambilan air yang cukup...ini antara pendapat yang ibu belajar dari arwah Tn. Hj Talip.
Ada pendapat mengatakan bahawa orang yang berfikiran positif ini ialah orang yang ceria, sentiasa yakin dengan diri sendiri dan tidak mudah mengalah. Sama keadaan dengan ibu yang menyusukan anak.... jika anda mempunyai sifat ini maka insyaAllah penyusuan selama 2 tahun akan dapat dicapai.



Ini antara checklist yang boleh dibuat setiap hari dalam proses muhasabah diri dan usaha yang berterusan demi menjayakan penyusuan. Mudah2an memberi kebaikan kepada sesiapa juga yang bakal atau sedang menyusukan anak.



Credit to; K.Norita




Berminat boleh hubungi ---->>>


1. LIKE fanpage  | Ibu Vitamin e-Shop  |
    (anda mungkin bertuah memenangi hadiah dari saya dengan hanya perlu LIKE sahaja)

2. PM saya di fb | Linz Shopee  |

3. SMS/ Whatsapp saya | 017-5836865 |
4. Email | admin@ibuvitaminshop.com  | dinzlin@ymail.com |

KENALI DAN KETAHUI APAKAN CYST & FIBROID


Assalammualaikum...semua da bermula puasa kan...alhamdulilh....selamat berpuasa semua...semoga bulan mulia ni penuh ngn keberkatan...saya nak share dari entry seorang kawan yg pernah alami dan dah lama mengamalkan vitamin yg dia amalkan...jom sharing dan baca...

Apa yang saya belajar tentang cyst ni ialah ianya adalah salah satu ketumbuhan abnormal sel dalam badan yang disebabkan oleh faktor radikal bebas. Sama juga dengan fibroid.Ia boleh tumbuh semula jika radikal bebas tidak dikawal baik oleh antioksidan. Masih ingat lagi dengan seorang kawan yang melalui 3 kali operation membuang cyst. Ianya boleh recurrent jika antioksidan dalam badan kita tidak mencukupi.

Apa dia radikal bebas?
Radikal bebas adalah molekul yang kekurangan satu elektron, dan membuat molekul tersebut menjadi tidak stabil dan selalu berusaha mengambil elektron dari molekul atau sel lain. Radikal bebas dapat dihasilkan dari hasil metabolisme tubuh dan faktor luaran seperti asap rokok, hasil penyinaran ultra ungu, zat kimia dalam makanan dan bahan pencemar lain. Penyakit yang disebabkan oleh radikal bebas bersifat kronis, iaitu diperlukan masa waktu bertahun-tahun untuk penyakit tersebut menjadi nyata. Contoh penyakit yang sering dihubungkan dengan radikal bebas adalah serangan jantung dan barah. Untuk mencegah atau mengurangi penyakit kronik karena radikal bebas diperlukan antioksidan.






Untuk bahasa mudah yang saya fahami, pertumbuhan sel yang tidak normal boleh mengakibatkan ketumbuhan atau lebih teruk dikenali sebaga kanser kerana ianya merebak dengan sangat cepat.

Bagaimana nak kawal radikal bebas ini? Ianya boleh dikawal melalui pengambilan antioksidan yang boleh didapati dalam makanan harian kita. Antara makanan yang kaya dengan antioksidan ialah anggur hitam, vitamin C, buah beri, strawberi dan banyak lagi. Namun kandungan antioksidan dalam setiap buah adalah berbeza antara setiap satunya.





Apabila saya ditemukan ALLAH dengan seorang wanita yang melalui pembedahan sebanyak 3 kali untuk membuang cyst, maka saya mengambil langkah berjaga-jaga dengan mengamalkan pengambilan supplement yang tinggi antioksidan. Apakah vitamin yang kaya dengan antioksidan? Saya gunakan formula ACE iaitu vitamin A, Vitamin C dan Vitamin E. Selain itu pengambilan GLA juga sangat membantu.


Seorang ibu yang menyusu yang pernah mengalami Mastitis juga saya saya nasihatkan mengambil vitamin yang kaya dengan antioksidan agar perkara yang sama tidak berulang. Adakah benar ibu yang menyusu yang mengambil vitamin E tidak mudah mendapat Mastitis? Ianya hanya sebagai langkah berjaga-jaga kerana penyakit itu datangnya dari ALLAH jua.


Seorang ibu yang juga menyusu pernah meminta saya memberikan panduan untuk mengurangkan bengkak ( ketumbuhan kecil) di bahagian alat sulitnya kerana tidak mahu menjalani pembedahan, alhamdulillah atas sifat istiqamah dan yakin dengan pertolongan Allah, beliau tidak perlu menjalani pembedahan untk membuang ketumbuhan di bahagian alat sulitnya. Syukur sangat.


Selama 11 tahun bersama Shaklee saya dah jumpa ramai pesakit kanser dan ianya buat saya insaf dan istiqamah dengan pengambilan antioksidan. Pemakanan kita mempengaruhi kesihatan kita. Sebab tu kena berjaga-jaga dan pastikan pengambilan vitamin dan zat galian dititikberatkan. Penyakit sebenarnya tidak datang serta merta, ianya berada dalam tubuh cuma ianya tidak aktif. Untuk pastikan ia tidak aktif, pastikan antioksidan kita mencukupi.  kredit kak Norita


Sebarang pertanyaan boleh :-

1. LIKE fanpage  | Ibu Vitamin e-Shop  |
    (anda mungkin bertuah memenangi hadiah dari saya dengan hanya perlu LIKE sahaja)

2. PM saya di fb | Linz Shopee  |

3. SMS/ Whatsapp saya | 017-5836865 |
4. Email | admin@ibuvitaminshop.com  |

HARGA RUNTUH COLLAGEN POWDER ???

Bila lama tak berblog....blog walking dan sebagainya..nasib la tak berhabuk lagi.... ^_________^ 

Haaaaaaa...bila lama tak berblog ni....jom dapatkan PROMOSI COLLAGEN POWDER Shaklee bulan ni...RUGI tak beli sempena promosi hujung tahun ni....



Mau tak HEBAT penangan Shaklee Collagen Powder ni..Penggunaan seperti yg di sarankan 8minggu ...TAPI..ada yg seawl nya da nampak kesan tau..TAPI untuk kesan terbaik..kne la konsisten dalam 8minggu ...baru la anggun, cantik dan jelita....

KELEBIHAN COLLAGEN POWDER Shaklee ni???

Boleh klik kat sini ---->>> apa itu Collagen Powder Shaklee 

Secara ringkasnya banyak kegunaan @ kelebihan Shaklee Collagen ni ...

>>> ANTI PENUAAN :- Mengurangkan liang pori-pori (pori-pori terbuka), kedutan dan garis halus
>>> Melembapkan dan menjadikan kulit anjal, lembut dan tegang (awet muda gituuuuuuuuuuu..)
>>> Meningkatkan kelicinan kulit serta mengurangkan pigmentasi, jerawat dan kulit tak sekata....
>>> Menyuburkan rambut dan kuku agar terus sihat...
>>> Membantu menegang dan menganjalkan payudaya............

HEBAT bukan...Jadi sempana PROMOSI bulan DISEMBER 2012 ini...



BERMINAT??? Boleh TERUS hubungi --->>>


1. LIKE fanpage  | Ibu Vitamin e-Shop  |
    (anda mungkin bertuah memenangi hadiah dari saya dengan hanya perlu LIKE sahaja)

2. PM saya di fb | Linz Shopee  |

3. SMS/ Whatsapp saya | 017-5836865 |
4. Email | admin@ibuvitaminshop.com  | dinzlin@ymail.com |
 
 
*** Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit 
 








 

Saturday, December 15, 2012

Collagen Powder OH Collagen Powder -PROMOSI DISEMBER 2012

Tercari-cari product yg TERBAIK dan BERKESAN untuk penjagaan wanita..nak nampak muda @ awet muda...haaaa hari ni jom kita kenali PRODUCT terbaru dari Shaklee ni..Penggunaan saya dan ramai kawan2 dan merasa kesan nya dalam tempoh percubaan yg disyorkan selama 8minggu tapi menampakkan kesan seawal seminggu.???? jangan tak percaya ye.di uji secara klinikal dan TERBUKTI BERKESAN ...


Sekarang ni bermacam jenis produk kolagen terdapat di pasaran. Daripada serbuk, minuman hinggalah yang mentah. Namun, bagi pengguna tegar produk Shaklee pasti gembira kerana Shaklee juga mempunyai suplemen kolagennya.

Credit to; supermom

Shaklee Collagen Powder
Shaklee Collagen Powder


Fakta - fakta tentang Shaklee Collagen Powder


  • Shaklee Collagen Powder merupakan supplement kolagen hebat yang mengandungi 4000mg proprietri RSS (Red Snapper Scale) Collagen, kolagen yang berkualiti tinggi dan tulen diekstrak daripada sisik ikan merah. Kolagen bermolekul sangat ringan Shaklee kira-kira 1000 dalton* dapat diserap dengan mudah dan dapat membantu kepada peningkatan sintesis kolagen dalam tubuh
  • Tujuh bahan utama termasuk ekstrak biji benih camelia japonica, ekstrak Pfaffia, kolagen ikan ekstrak kerangan ,Lactobaciliu acidophilus, Vitamin-C dan B yang digabungkan untuk meningkatkan keberkesanan kolagen RSS dan menyokong kecantikan anda dari dalam ke luaran
  • Shaklee Collagen Powder mudah larut dengan minuman dan makanan kegemaran anda . Setiap hidanagn dipek di dalam satu uncang memudahkan anda mengunakan nyasecara segera pada bila2 masa

Kesan pengambilan Shaklee Collagen Powder


♥ Meningkatkan kelembapan kulit ~ 90%
♥ Mengurangkan kekasaran & kekeringan ~ 75%
♥ Meningkatkan dalam penampilan keseluruhan ~ 71%

♥ Meningkatkan kelembutan & kelicinan ~ 69%
♥ Meningkatkan pemakaian kekal mekap ~ 60%
♥ Meningkatkan keanjalan, ketegangan & elastisiti ~ 55%
♥ Meningkatkan ketebalan rambut ~ 54%
♥ Meningkatkan keserian, tona & warna kulit ~ 50%
♥ Mengurangkan garis-garis halus & kedut-kedutan ~ 18%



Faedah tambahan :: Menyokong kesihatan sesendi dan menguatkan tulang. Membantu mengekalkan otot di dlm mata supaya lembut.

Terbukti dapat memperbaiki testur kulit wajah & menghilangkan kedutan selepas menggunakan selama 8 minggu*


Kesan pengambilan Shaklee Collagen Powder
Kesan pengambilan Shaklee Collagen Powder


* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit 




1. LIKE fanpage  | Ibu Vitamin e-Shop  |
    (anda mungkin bertuah memenangi hadiah dari saya dengan hanya perlu LIKE sahaja)

2. PM saya di fb | Linz Shopee  |

3. SMS/ Whatsapp saya | 017-5836865 |
4. Email | admin@ibuvitaminshop.com  | dinzlin@ymail.com |



BILA DAH LAMA TAK TGK BLOG....

Waaa....rasanya lama juga tak jenguk2 blog ni....mau sebulan lebih ni....sampai kan nak gtau PROMOSI COLLAGEN POWDER Shaklee ni pun just inform kat fanpage n fb je....maaf la kawan2 ye....

Bukan tak nak publish2 ni...tapi tiap malam nak entry ...tak berkesempatan..sbb cian "little hero" lin...kne campak api @ chicken pox ...lama juga..sbb tu sepanjang anak kne campak tu lin tak masuk entry ni....

Dan skrng BERMULA kembali...sbb ...alhmdulilah....syukur padaNYA anak da sihat...dan kesan2 pun da mula kering sepenuhnya....kesian sngt kat ank..tiap mlm tidur mesti tk lena sbb akan terjaga untuk mengaru n tak selesa...tapi...lin juga sangat2 bersyukur..sbb anak tk meragam sangat sepanjang kne campak tu....pas ni..lebih kan penjagaan kesihatan, pemakanan, dak suasana umah....mommies semua kne jaga n alert semua ni tau....syukur sngt...

Mommies semua apa pendapat smeua ttg pantang larang semasa anak kne campak ye???? tau tak ...selama ni lin tk pernah nak ambil tahu...sampai la orng sekeliling ni perasan yg anak lin kne campak sbb nampak ketara sngt kesan kat muka, kaki n tangan anak...terus dorng suh lin pantang macam2....lin mmg la "bf" kan anak lagi...mana la tau tu semua kaitan nya kan...hahahahaa....kelakarnya la...itu ini tak tahu lin ni..bila da kne "sound" tu baru la alert ..pantang makan mmg lagi la kne suh buat...so lin makan berebus or sup-sup TANPA goreng mengoreng....TAPI best gak ...leh jaga n kontrol pemakanan kita yg berminyak..DANNN yg best nya JIMAT minyak masak n tak perlu lama-lama nak siapkan makanan..hihihihi....tu la yg lin tau..TAPI APA PENDAPAT SEMUA TENTANG PANTANG LARANG NI??? dan APA KAITAN NYE??? kalu pantang bab masak2 tu..lain la...pasal pantang dalaman tu yg pelik..tapi tu la kan..orang lama n baru jauh sngt beza nya....orang lama dulu zaman nenek dan moyang kita mana la tau saintins kan...TAPI dalam AL-QURAN sentiasa mendahului saintis...percaya tak??? "ops...lari topik pula" ....

Ok...sekarang lin rasa lega sngt...anak pun da sembuh...just pantang makan je lin nak buat...perniagaan tetap macam biasa...sebab??? free time je buat...tk plu nk rush sbb kita ikut kehendak pelanggan...tu yg best...big boss kat biz sendiri kan...soon....nak WAHM pula...mengikut jejak sifu-sifu yg lain..sngat jeles tauuuuu...

Alama...dan panjang lebar...ok2 jom publish... like Lisa Suriani.."publish" cerita ISTANBUL AKU DATANG    Sangat2 BEST cerita ni...rugi yg tak tgk..pengajaran dan erti pengorbanan tak kisah seorang kawan, kekasih, teman, tunang or suami..mahupun ahli keluarga...

ok..ok..ok.."publish" hihih