Tuesday, April 9, 2013

Petua Banyakkan Susu Ibu

Ramai yang tercari-cari apa petua banyakkan susu ibu...terutamanya ibu yang baru dalam dunia penyusuan...insyaallah dalam segment ni semua akan terjawab..

Pertama-tama sekali ibu kena faham akan konsep SUPPLY ON DEMAND atau PENGELUARAN MENGIKUT PERMINTAAN ...

Ia bermakna susu yang dihasilkan oleh ibu berkadaran dengan susu yang diperlukan oleh anak atau bayi yang disusukan tak kisah lah anak menyusu lama mahupun sekejap..seandainya ada PERMINTAAN pasti PENGELUARAN akan menghasilkan @ memproses permintaan tadi...sebab tu perlunya kita tahu dan bilamana supply on demand dan pengeluaran mengikut permintaan..

Bagaimana pula untuk menghasilakn susu banyak dan proses penyimpanan ebm macam ni?

stok ebm


Ada berbagai2 cara untuk menambahkan penghasilan susu badan, antaranya ialah :

1. Susukan bayi bila-bila masa dia berasa lapar : Lebih banyak bayi menyusu lebih banyak susu yang akan terhasil.

2. Susukan bayi pada kedua-dua belah payudara sehingga bayi itu sendiri yang melepaskan puting setelah dia kekenyangan. Ini akan meransang lebih banyak penghasilan susu.

3. Jarak antara penyusuan mestilah tidak melebihi 2 jam. Susukan sekerap yang boleh, berikan bayi peluang untuk menghisap dari payudara untuk merangsang penghasilan susu

4. Jangan lupa untuk berasa tenang sewaktu menyusukan bayi. Ini kerana perasaan tertekan atau kurang keyakinan tentang kemampuan untuk menyusukan bayi juga boleh menyebabkan susu berkurangan. Dapatkan rehat yang secukupnya.

5.Dinasihatkan tidak memberi bayi makanan lain selain daripada susu badan terlalu awal, seperti makanan tambahan, jus2, air masak atau buah buahan kepada bayi berumur kurang 6 bulan, kerana apabila baby mendapat makanan tambahan, bayi akan kurang menyusu dan ini sekaligus akan mengurangkan penghasilan susu pada ibu.

6. Penghasilan susu juga boleh terjejas akibat pemakanan. Bagi memastikan anda makan dengan betul, anda boleh melakukan perkara-perkara berikut:
• Ambil hidangan seimbang berpandukan Panduan Piramid Pemakanan.
• Banyakkan minum air (digalakkan air Kosong suam) sepanjang hari.
• Ambil suplemen yang sesuai jika tubuh selalu lesu & tidak dapat memenuhi kuantiti susu yang diperlukan.
• Makan pelbagai jenis makanan yang kaya dengan nutrien.

7. Amalkan surah Al-Baqarah ayat 60 atau surah hujurat dan sapu di kedua belah payudara. Sambil menyusukan, sentiasalah usap rambut bayi, cium bayi.



Tahukah anda mood juga boleh dipengaruhi oleh pemakanan?

Jadi ibu memerlukan bukan saja pemakanan dengan nutrisi seimbang malah mengandungi semua vitamin dan mineral yang diperlukan oleh tubuhnya dan mood-nya. 

Makanlah makanan seimbang, halal, penuh nilai nutrisi dan lengkap untuk keperluan tubuh hingga ke peringkat seterusnya dalam dunia penyusuan yang berjaya...insyaallah..



Untuk mendapatkan SET PENYUSUAN atau PANDUAN serta TIPS dalam DUNIA PENYUSUAN ni...para ibu boleh terus hubungi saya di ;

1. LIKE fanpage  | Kedai Vitamin  |
    (anda mungkin bertuah memenangi hadiah dari saya dengan hanya perlu LIKE sahaja)

2. PM saya di fb | Linz Shopee  |

3. SMS/ Whatsapp saya | 017-5836865 |
4. Email | admin@ibuvitaminshop.com  | dinzlin@ymail.com |




Read more http://vitaminsemulajadi.com/
Lagi di --> www.susuibu.com

No comments:

Post a Comment

Powered By Blogger