Thursday, February 23, 2012

Sejauh mana KEWAJIPAN berSTOKIN bagi wanita?

Sejauh mana KEWAJIPAN berSTOKIN bagi wanita?



Situasi 1:
Di rumah sendiri dalam acara makan2 secara berjemaah bersama kaum kerabat tercinta.
Dijemput adik beradik ipar duai mak sedara pak sedara & sepupu sepapat... ibu tercinta tak lupa :)

sepupu (gegel) : "u memang suka pakai stokin dalam rumah erk? sejuk ker?"

monolog hati: nak jawab yg betul ker... nak bagi jawapan selamat nak jaga hati? oh, berkata yg benar itu adalah lebih baik!

saya : "kan ada adik ipar i... abang ipar i... mereka tu kan bukan mahram i. so, i wajib tutup kaki."



Situasi 2:


Bersuka ria bersama keluarga di pantai... orang main ombak, takkan nak tengok jer?! itu giler oke! harus berlarian kejar ombak bersama!!! ohhhhh nikmat berganda di situ...

tapi ada mata yang memandang kepelikan...
"gilo apo pompuan ni berkejaran di pantai dengan lengkap berstokin bagai!"

aku tak kisah stokin basah... modal 5 hengget cuma! 


Situasi 3:
Bila balik kampung, ada ipar duai yang lelaki... so, masa ni kompius... kena pakai stokin all the time ker? sedangkan kita kena masak... kluar masuk jamban...

___________________________________________________________


2 situasi di atas dialami oleh penulis (ayat skema).
jadi, mari kita sama2 kupas dan carik pendapat yang arif dari wak bijak cerdik sesuki hati sendiri...

Ustaz Azhar kata tak wajib pakai stokin tapi wajib tutup kaki!
mung nok pakai stokin ker... mung nok pakai kasut phua chu kang ker... terpulang, janji tutup kaki! heeeee~~~


Dalil yang menunjukkan bahawasanya seluruh tubuh wanita adalah aurat kecuali wajah dan dua telapak tangan ialah sabda Rasulullah  kepada Asma’ binti Abu Bakar,

Wahai Asma’ sesungguhnya seorang wanita itu apabila telah baligh (haidh) maka tidak boleh baginya menampakkan tubuhnya kecuali ini dan ini, seraya menunjukkan wajah dan telapak tangannya.” [HR Abu Dawud]


Tapi,
Pendapat daripada yusuf Qardhawi (Fatwa ke-19).. aurat pada bahagian kaki dan pergelangan tangan merupakan sesuatu yang ada rukhsoh atau keringanan (ref : ad-Durul Mantsur oleh as-Suyuthi).  stokin kaki/ stokin tangan bukanlah menjadi kewajipan sekiranya kita berada dalam rumah yang 'ghalid' bagi kita menguruskan rumah tersebut. cthnya keperluan mengurus dapur, memasak, mencuci pinggan mangkuk, juga keluar masuk bilik air untuk mandikan anak/ basuh berak kencing anak, dan apa sahaja tugasan harian kita di rumah, maka dibolehkan kita menampakkan kaki dan kadar segenggam pada pergelangan tangan. (fatwa yusuf Qardhawi)..  bahkan pada zaman Rasulullah pernah sahabat menegur wanita yang berniaga di pasar kerana ternampak bahagian lengannya ketika menguli tepung, tetapi Rasulullah membenarkannya kerana keperluannya menyinsing sedikit bahgian lengan untuk perkerjaannya. (al-Majmu', 3: 167-168) dan dalam website ustaz zaharuddin.net juga ada menyebutkan tentang dibolehkan menampakkan pergelangan tangan/kaki pada sesetengah keadaan yang aman daripada fitnah.

Jadi, tak perlu berstokin kalau ke laman rumah sendiri atau ketika sekali-sekala pulang ke kampung ibubapa yang turut disertai ipar-duai (cth: bermalam di kampung) pada musim cuti sekolah dan lain-lain.

WALLAHU'ALAM...


 BERSTOKIN ITU TIDAK WAJIB... TUTUP KAKI YANG WAJIB sebenarnya...



#Jangan memudahkan cara untuk menghalalkan cara. buat sehabis mampu...
jika tak mampu, akui itu kelemahan iman kita...
dan semoga Allah mengampuni dosa2 kita...

Boleh utarakan pendapat atau info untuk perkongsian bersama...
semoga ada pencerahan buat aku yang masih bertatih ini...

No comments:

Post a Comment