Sunday, January 29, 2012

Susu Drop Semasa Period?

بسم الله الرحمن الرحيم
Salam ceria semua..


Baru-baru ini sering kali saya mendengar ibu-ibu mengadu yang susu drop semasa 'kawan baik' datang menjengah..Saya juga salah seorang yang mengalaminya.Namun tidak semua wanita mengalami nya tau..Kenapa ini berlaku?

Sesetengah wanita mengalami temporary drop in milk supply in the days just prior to a period and for a few days into one .. rilekss..jangan risau or panic…….Cuma sesetengah wanita mengalami .ada wanita yang tidak.…ini disebabkan level kalsium dalam darah turut berkurangan tatkala si ibu sedang period. Oleh itu, ibu yang sedang menyusu digalakkan untuk mengambil makanan tambahan kalsium (calcium/magnesium supplements). ….Perlu diingat susu yg dihasilkan ketika period atau hari biasa…adalah sama saje..bukanlah susu time priod tu kurang berzat or tak sedap....Apa yang penting,bila period dah stabil,,dah masuk hari ke tiga – ke empat..level hormone pun dah kembali normal.. milk supply akan jadi normal semula…. Dan yang paling penting sekali.. baby tak meragam..sbb dia faham..mamanya tgh period… (cume si ibu kene banyakkan minum air kay).. tapi ade juga sesetengah baby yang reject susu time ibunya period..maybe baby tu rasa susu tu pelik skit…tapi ni sume hanya sementara and tak berlaku kat semua org…. jadi lain org ,lain perjalanan penyusuannya….. Jadi kesimpulannya,rawatan yg efektif untuk cabaran penyusuan ketika period ialah pengambilan calcium/magnesium sepanjang ovulasi dan disambung hingga hari ketiga period… … Kalau period tu jenis yang tak regular..start ambil calcium/magnesium di hari yang ke -14, start dari last period.. or kalau senang kira…. Just ambil je supplemen calcium/magnesium tu sepanjang penyusuan…. Takyah nak kira bila hari 14 ..bila ovulasi….. payah…dahla banyak yang nak di makan...yer tak..….hehe
Dos pengambilan yang dicadangkan ialah…1500 calcium/750 magnesium but can be as low as 500 calcium/250 magnesium.the higher the dosage the more effective and quicker the results). ..




Bagaimana saya menghadapinya?
1. Sudah tentu dengan pengambilan Ostematrix.Di Shaklee, supplemen kalsium-magnesium (Cal-Mag) dikenali sebagaiOsteMatrix.Pengambilan yang disyorkan ialah sebanyak 4 biji sehari, bersamaan 1000 mg kalsium/400 mg magnesium. Ini bermakna, setiap sebiji pil Cal-Mag Shaklee boleh membekalkan 250 mg kalsium/ 100 mgmagnesium
so kalau hari biasa ,ambil 2 biji.. is good enough for u to prepare sebelum kedatangan kawan baik kita tu..…

2. Kalau saya period PMS saya mmg teruk..Sampai kena mkn pain killer...Setakat guling2 kt katil tu biasalah..Sakit sgt...Huhuh....But sekarang tidak lagi..Biasala sengal2 tu ade lah..Tapi takde lah sampai berguling2..hehehe...

3. Sebelum consume Ostematrix ni saya selalu lenguh kaki,sendi...kalau duduk lame tu nak bgn punya lah susah...Siap kena pegang tgn suami lah..meja lah utk bgn..pastu pinggang sure sakit..kt lutut tu kriok2 je bunyi...Mula2 mcm pelik tau...Eh dah tua sgt ke aku ni?Anak baru seorang...hehehe..Then buat research baru tau..oh its all about CALCIUM...LACK OF CALCIUM..yelah...BF anak kan..Mane lagi pegi nye Kalsium tu kalau tak ke anak dara saya ni...Hehehe...

Kalsium?Oh senang ajer..Minum susu....Semua org berpandangan begini termasuklah saya...Tapi tu yg prob tu...saya TAK MINUM SUSU OR APE JE HASIL TENUSU...Camno tuh? Ini lah PENYELASAIANNYA..OSTEMATRIX...

Siapa yang perlukan Ostematrix ?
1. Ibu yang mengandung, ibu yang menyusukan anaknya dan wanita yang pernah melahirkan anak.<----ini saya
2. Mereka yang mempunyai masalah allergy pengambilan bahan2 tenusu seperti susu.<---saya la ni..
3. Mereka yang selalu mengalami sakit2 kaki, sakit2 sendi, sakit di bahagian tulang belakang, sejuk2 badan, rasa bisa di tapak kaki, kebas atau terasa seperti kaki dicucuk2 dengan jarum.<---ni simptom saya...
4. Mereka yang mudah keletihan dan tidur yang kurang membuatkan golongan ini mudah letih dan sukar untuk bangun tidur.<---ibu bf mana tak penat kan?
5. Sakit kepala yang teruk dan berhari-hari.
6. Mereka yang sedang menjalani fisioterapi.
7. Mereka yang mempunyai masalah pecah2 di telapak kaki dan rekahan di tumit kaki.
8. Mereka yang mengalami PMS yang sangat teruk sehingga terpaksa mengambil pil penahan sakit setiap kali datang bulan.<---oh ini saya..berguling2 yer..
9. Mereka yang mempunyai masalah kesihatan yang berkaitan dengan darah.
Credit to Kak cery

OSTEMATRIK????

taraaaaaaa.....


See..Bestkan Ostematrix ni...Nanti saya cerita kenapa Ostematrix ni berbeza dengan yang lain...Yang paling2 best..Bila saya penat sehari2..Mlm sebelom tido saya ambik Ostematrix ni...Alhamdulillah.Bgn pagi penat n lenguh2 tu takde...Love it..


Credit to ; AzrinMohd

BERMINAT??? Ingin tahu lebih lanjut blh PM saya http://www.facebook.com/linz.shopee / whatsapp saya 017-5836865


No comments:

Post a Comment

Powered By Blogger