Tuesday, January 31, 2012

Didik Anak Sejak Dari Dalam Kandungan Lagi..

بسم الله الرحمن الرحيم

Salam Jumaat semua..Saya tau semua ibu bapa inginkan anak yang soleh dan solehah,pandai,sopan santun etc..Siapa taknak kan?Itu doa saya tiap-tiap hari sejak tahu mengandungkan Arissa sehinggalah hari ini..Semoga dia menjadi anak yang solehah..Masa mengandung ni mmg di nasihatkan ibu-ibu menjaga tata tertib, amalan-amalan,banyak membaca Al-Quran kerana ini akan mempengaruhi anak di dalam kandungan.Kalau suka marah-marah masa mengandung, nanti anak yang lahir pun kuat marah.Tak percaya? :p Masa mengandungkan Arissa saya suka dengar bacaan Al-Quran atau membaca nya sendiri dan mendengar lagu-lagu yang berunsur keagaaman...Buktinya, Arissa sekaran pun suka mendengar lagu-lagu berunsur demikian..Kalau pasang lagu Alhamdulillah by Meher Zain tu siap tepuk2 tangan lagi..Hehe...

Begitu juga dengan pemakanan..Makan makanan yang halal dan cukup zat-zatnya...Semoga anak yang lahir sihat walafiat,bijak dan sudah tentu menjadi hambaNya yang taat..Ibu bapa mana yang tak mau anak yang bijak kan?Well, kita boleh mula mendidik anak kita untuk menjadi bijak sejak dari dlm kandungan lagi...Bagaimana???

Ini jawapannya...


Dr Alan Logan, penulis buku 'The Brain Diet: The Connection Between Nutrition, Mental Health, and Intelligence' mengungkap, makanan yang dikonsumsi ibu saat hamil memengaruhi perkembangan otak anak.berikut ini adalah unsur-unsur yang penting bagi ibu hamil untuk meningkatkan kesehatan otak anak.
1. DHA Omega 3
DHA dan omega 3 sangat diperlukan oleh janin untuk perkembangan otaknya. Konsumsilah omega 3 terutama pada trimester ketiga kehamilan. Keperluan minimum omega 3 bagi ibu hamil adalah 300 mg per hari.
Ada dua jenis omega 3 yaitu EPA dan DHA. Sumber utama DHA adalah ikan laut, tetapi kontaminasi merkuri pada ikan laut sangat tinggi. Hal ini membahayakan perkembangan otak janin. Untuk itu konsumsi juga suplemen omega 3 untuk mengurangi kontaminasi merkuri pada janin. 
<-- Apa lagi...startlah makan Omega Guard Shaklee..minyak ikan terbaik di dunia..~mengandungi satu rangkaian penuh 7 jenis asid lemak omega-3 semulajadi iaitu EPA,DHA,ALA dll. EPA menyihatkan jantung dan sendi,DHA penting bagi perkembangan dan fungsi2 otak.3 capsules Omega guard shaklee mengandungi EPA 540mg & DHA 360mg .more info here

2. Acid folic
Penelitian menunjukkan mengambil asid folat, boleh membuat janin lebih kuat. Wanita hamil atau yang berencana untuk hamil disarankan untuk mengonsumsi setidaknya 500 mcg asid folic<-- bcomplex shaklee mengandungi 8 jenis vitamin B yang diperlukan termasuk folic ..more info here

3. Mengurus STRESS dgn baik
Wanita yang planning nak hamil atau sudah hamil, harus mampu mengatur stres yang dialaminya dengan baik. Stress berarti Anda 'meracuni' janin dengan hormon stres yang bisa berpengaruh negatif pada perkembangan struktur otak janin. Saat stres atau untuk menghindarinya, konsumsilah makanan sehat untuk ibu dan janin.<-- Bcomplex juga membantu mengurangkan tekanan dan kelesuan..more info tentang cemana nak kontrol stress..klik disini

4. Sayuran dan buah berwarna
Sayuran dan buah berwarna sangat penting untuk wanita hamil. Mengonsumsi sayuran yang memiliki pigmen warna memiliki pengaruh yang fantastis untuk menjaga suasana hati dan mengatur bahan kimia alami seperti serotonin. Perbanyaklah konsumsi bayam,stroberi, anggur, dan buah atau syuran berwarna cerah lainnya. 
Credit to Kak Cery


Seronokkan..Masa saya pregnant dulu saya taktau lagi pasal Omega Guard ni..Ruginya...Nak lagi best?

"Omega guard ialah minyak ikan terbaik dunia yang menggunakan penyulingan molekul 3 peringkat yang sangat eksklusif di bawah suhu rendah yang terjaga. Proses ini menumpukan kepada penghasilan asid lemak Omega-3 yang asli dan menghlangkan pencemaran termasuk logam berat, merkuri, kadmium dan sebagainya. ia juga membantu meningkatkan kandungan DHA dalam susu badan di samping membantu mempertingkatkan lagi kesihatan jantung dan memberi daya ingatan yang baik terhadap ibu dan anak. selain daripada itu, ia juga membantu memecahkan lemak di dalam tubuh kita."


Elok untuk anak...Untuk ibu jugak....Ibu bijak..Anak pun bijak...Eeee..Bestnya ;)
Berminat?Boleh contact saya :) 017-5836865

No comments:

Post a Comment