Wednesday, November 2, 2011

Susu Rendah Lemak @ Gula atau Kalsium/Magnesium a.k.a Ostematrix?

بسم الله الرحمن الرحيم

Kalsium adalah penting bagi pertumbuhan normal dan penjagaan tulang dan gigi, dan keperluan kalsium haruslah dikecapi sepanjang hayat.Keperluan adalah paling tinggi semasa peringkat pertumbuhan, seperti peringkat kanak-kanak, semasa mengandung dan semasa penyusuan bayi.



Antara tanda kekurangan kalsium adalah sakit tulang belakang, badan mudah lenguh2, kaki mudah kebas, sakit kepala yang paling senang nak lihat.... CUBA LIHAT TAPAK KAKI BAHAGIAN BELAKANG, JIKA KELIHATAN KULIT KAKI KASAR DAN BANYAK PECAH2 maka segeralah amik kalsium dalam diet harian.... Nak tau lebih lanjut boleh baca kat entry ni yer..


Kalsium ni pula bukan sekadar dari susu..sumber kalsium juga boleh didapati dari keju,yogurt,sardin,cereal dan banyak lagi.... tetapi yang kebiasaannya..ibu2 akan menjawab... "takpela..tak perlu tablet kalsium..saya dah minum susu hari2...."..okaylah tu kan sekurang2nya minum susu.. tetapi kalo kita minum susu..kite kenalah tahu jugak fakta ni :

SUSU RENDAH LEMAK....maka TINGGI KANDUNGAN GULAsebab bila kurang lemak rasanya tak sedap...pengeluar akan meningkatkan kandungan gula supaya perasa menjadi sedap. Lebih gula, boleh gemuk?
SUSU RENDAH GULA....TINGGI KANDUNGAN LEMAK...bila kurang gula, rasa menjadi tawar maka lemak akan menggantikan kekurangan itu. Maka risiko lain seperti kolestrol, darah tinggi, jantung....?

Ye benar...Kita boleh dapatkan kalsium dengan mudah melalui susu namun perlu diingat susu mengandungi lemak yang tersembunyi. Walaupun dia tulis rendah lemak namun ianya tetap lemak. ....Jadi ibu2 minum susu yang mana satu?hehe....saya pun suka gak minum susu..yang fresh milk dutch lady tu... tapi saya tetap ambil supplemen kalsium (dulu mmg malas gilos nak mkn...akibatnya sakit2 gigi.time prgnnt kene cabut..time bfeed kene cabut....sakit2 sendi....huhuhu..nampak sangat minum susu tak cukup utk keperluan badan...mmg nyesal tak rajin mkn kalsium)...

*.Seorang pakar nutrisi memaklumkan ...Ketika seorang wanita itu hamil maka dia memerlukan 400mg lebih kalsium harian dan semasa penyusuan dia memerlukan lebih 300mg...*


Saya tak cakap minum susu tak elok yer kawan-kawan..Dont get me wrong.. :) Untuk org-org yang mcm saya yang takleh minum susu, kenala cari sumber kalsium dari tempat lain kan...So ape yang saya boleh suggest?? Well, try la OSTEMATRIX or KALSIUM/MAGNESIUM..Perasan tak kenapa saya tulis type Kalsium Magnesium..Kenapa tidak Kalsium sahaja...Oh (favorite word lagi) ini fakta yer..KALSIUM sahaja tidak mencukupi...Kenapa?


"Yet, calcium alone is often not enough. Without magnesium, calcium may be not fully utilized, and underabsorption problems may occur leading to arthritis, osteoporosis, menstrual cramps, and some premenstrual symptoms." Source :http://www.mgwater.com/calmagab.shtml


Meaning tanpa magnesium, kalsium tadi tak di serap sepenuhnya ke dlm bdn kita ni..So kena bijak tau kalau memilih supplement kalsium ni :)Maaf kalau saya tersilap lagi, dua tiga hari yang lepas saya pun belek2 lah kalsium yang diberi oleh hospital kerajaan kepada kawan saya...Eh kenapa kandungan dia takde tulis pasal Magnesium?Hmm..Mcm mana tu?

Credit to AzrinMohd

Berminat? Blh Call saya Lina  ~ 017-5836865~ or email Saya di fantasi032005@yahoo.com / FB ~ Linz Hopee, blh dapat harga istemewa daripada saya....

No comments:

Post a Comment

Powered By Blogger